Polska jest największym po Francji płatnikiem akcyzy od piwa w Unii Europejskiej. W 2022 r. polskie browary wpłaciły do budżetu państwa kwotę 781 mln EUR, czyli więcej niż browary czeskie i niemieckie razem wzięte.
Czytaj więcejProducenci piwa są świadomi potencjalnych zagrożeń wynikających z nieodpowiedzialnej konsumpcji alkoholu. Dlatego, zrzeszeni w ZPPP Browary Polskie, prowadzą regularne działania, ukierunkowane na kształtowanie odpowiedzialnej sprzedaży i konsumpcji napojów alkoholowych oraz ograniczenie dostępu do nich osobom, które nie powinny ich spożywać, tj. kierowcom, kobietom w ciąży oraz niepełnoletnim.
Czytaj więcejZwiązek Pracodawców EKO-PAK, Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców oraz Związek Pracodawców „Browary Polskie” przedstawiły wspólną koncepcję wdrożenia zasad Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta w Polsce zapewniającą efektywność i przejrzystość systemu gospodarki odpadami komunalnymi. Zakłada ona m.in. ogólnopolskie standardy jakościowe selektywnej zbiórki, ścisłą współpracę organizacji Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta z gminami i sortowniami oraz pełną jawność i szczegółowość kosztów oraz przychodów w gospodarce odpadami opakowaniowymi z uwzględnieniem zasady kosztu netto. Producenci deklarują gotowość do ponoszenia kosztów nie tylko odbioru i przygotowania do recyklingu odpadów opakowaniowych z selektywnej zbiórki, ale i wysortowywania odpadów nadających się do recyklingu z odpadów zmieszanych. Wynika to z filozofii gospodarki o obiegu zamkniętym i szacunku dla zasobów naturalnych.
Czytaj więcejZwiązek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce - Browary Polskie udostępnia bezpłatne szkolenie dla pracowników handlu i gastronomii, które pomaga asertywnie odmawiać sprzedaży alkoholu niepełnoletnim i nietrzeźwym.
Czytaj więcejNawet kumulacja dobrej pogody, korzystnego układu długich weekendów oraz mistrzostwa Europy w piłce nożnej nie pomogły w odbiciu na rynku piwa.
Czytaj więcejOrganizacje reprezentujące branżę napojową oraz handel detaliczny, czyli podmioty zobowiązane do realizacji postanowień ustawy o systemie kaucyjnym, apelują o przyjęcie kluczowych poprawek legislacyjnych mających na celu zapewnienie szczelności i efektywnego działania ogólnopolskiego systemu kaucyjnego na opakowania po napojach. Polski system będzie drugim największym dotychczas w Europie, dlatego tak istotne jest uniknięcie chaosu przy jego uruchamianiu. Przyjęta jeszcze przez poprzedni rząd ustawa zakłada istnienie wielu operatorów, ale stwarza warunki do szybkiej organizacji tylko tym, którzy obowiązków nie mają, natomiast producentów zostawia z licznymi przeszkodami formalnymi i operacyjnymi.
Czytaj więcejRok 2023 był najgorszym dla producentów piwa na przestrzeni ostatnich lat. Wg NielsenIQ, sprzedaż spadła o 6,9%. Polacy kupili aż 400 milionów półlitrowych butelek i puszek piwa mniej niż w 2022 roku! To skumulowany efekt pandemii, podwyżek akcyzy, wojny w Ukrainie i inflacji kosztów, które łącznie doprowadziły do wzrostu cen i spadku popytu. Branża piwowarska ma fundamentalne znaczenie dla sektora rolno-spożywczego, tworząc tysiące miejsc pracy i generując wielomiliardowe zakupy i wpływy podatkowe. By wrócić do wzrostu, browary potrzebują stabilnego otoczenia regulacyjnego i lepszych nastrojów konsumentów.
Czytaj więcejSezon na letnie spotkania przy orzeźwiającym napoju z pianką trwa. Konsumenci mogą wybierać spośród bogatej oferty piw - specjalności, piw smakowych, chmielowych trunków z zawartością procentów oraz nisko- i bezalkoholowych. Ale czy Polacy doceniają piwo wyprodukowane w polskich browarach? Czy powiedzenie „cudze chwalicie, swego nie znacie” dotyczy miłośników złotego trunku? Sprawdziła to agencja badawcza SW Research w badaniu opinii , przeprowadzonym w lipcu br. na zlecenie ZPPP Browary Polskie.
Czytaj więcejSejm głosami PiS przyjął projekt ustawy dot. systemu kaucyjnego, który nakłada wielomiliardowe kary na branżę piwowarską od 2025 r. W efekcie piwo w butelce zwrotnej podrożeje o 10 złotych. Posłowie PiS odrzucili wszystkie poprawki, które mogłyby uratować konsumentów przed drastycznymi podwyżkami cen.
Czytaj więcejProducenci piwa zrzeszeni w Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie wprowadzają bardziej czytelne i widoczne dla konsumentów oznaczenia odpowiedzialnościowe, na każde opakowanie piwa oraz do przekazów reklamowych. Dotychczasowe znaki z hasłami „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu”, „Alkohol. Tylko dla pełnoletnich” oraz „W ciąży nie piję alkoholu” zastąpią piktogramy, ilustrujące te przekazy. Zmiana obejmie również zyskujące na popularności „zerówki”, na których pojawi się znak „18+”.
Czytaj więcejChoć mogłoby się wydawać, że po trudnym, pandemicznym czasie branżę piwowarską czeka odbicie, to na próżno szukać go w wynikach za 2022 rok. Inflacja, wysokie koszty produkcji i obniżone nastroje konsumenckie silnie uderzyły w rynek browarniczy, powodując, że choć wartość rynku wzrosła, to wolumen sprzedanego piwa prawie nie drgnął, w porównaniu do roku 2021. Na tle negatywnych dla branży okoliczności, zauważalne jest jednak pozytywne zjawisko - rozwój trendu NoLo (zbitek słów no alcohol, low alcohol, który opisuje napoje nisko- i bezalkoholowe).
Czytaj więcejAgencja Badań Rynku i Opinii SW Research zrealizowała badanie nastrojów branży piwowarskiej. Dotychczasowe doniesienia o załamaniu rynku znajdują odzwierciedlenie w deklaracjach firm – 94 proc. browarów ocenia realia prowadzenia działalności jako gorsze, nawet w porównaniu do okresu lockdownów związanych z pandemią, a co czwarty browar rozważa zamknięcie działalności. Przedstawiciele branży wskazują na konkretne warunki, dzięki którym sytuacja mogłaby ulec poprawie. Jednocześnie wątpią, że powrót na dawną ścieżkę rozwoju jest jeszcze możliwy.
Czytaj więcejEuropejski przemysł piwowarski nadal nie odrobił strat z pandemii COVID-19. Browary w Europie zakończyły 2021 rok z poziomem produkcji o 11 proc. mniejszym niż w 2019 roku – ostatnim sezonie przed pandemią, mniejszą o 250 tys. liczbą miejsc pracy i wpływami do budżetów państw z tytułu podatków o 13 proc. poniżej wartości z 2019 roku. Gastronomia i turystyka, które mają kluczowe znaczenia dla rynku piwa w Europie to najbardziej poszkodowane przez pandemię sektory gospodarki. Pomimo pełnego otwarcia branży HoReCa w 2. połowie 2021, europejskim piwowarom nadal nie udało się odrobić strat z dwóch trudnych dla rynku lat.
Czytaj więcejPoczątek 2022 roku przyniósł kolejne złe wieści dla branży piwowarskiej. Sprzedaż piwa w I kwartale br. spadła o ok. 4 proc. w ujęciu ilościowym rok do roku. Podwyżki podatku akcyzowego, presja rosnących koszów, coraz wyższa inflacja i negatywne nastroje konsumentów, to główne czynniki sprawiające, że piwowarzy mają coraz mniej powodów do optymizmu.
Czytaj więcejPowody kurczenia się rynku piwa coraz trudniej zliczyć na placach jednej ręki. Od kilku lat browarnicy wskazują na ogromną presję rosnących kosztów – energii, opakowań, surowców i pracy. Od 2020 roku branża doświadczyła dwóch 10% podwyżek podatku akcyzowego. Kolejne podwyżki akcyzy zapisano w ustawie na następne 5 lat. Piętno na sprzedaży złotego trunku odcisnęła także pandemia, w postaci zamkniętej gastronomii i odwołanych wydarzeń. Ciosów nie uniknęły również sklepy małoformatowe, w których Polacy zaopatrują się w piwo najchętniej. Skutki są druzgocące – największy od 10 lat spadek wolumenowy i pierwszy od 2017 roku spadek wartościowy rynku piwa.
Czytaj więcejMimo ogromnych wyzwań rynkowych i gospodarczych związanych z pandemią, branża piwowarska pozostaje silnym i stabilnym sektorem polskiego przemysłu. Warzenie i sprzedaż piwa generują znaczące wpływy do budżetu państwa i mogą odegrać ważną rolę w powrocie na ścieżkę wzrostu gospodarczego – to wnioski z najnowszego raportu „Podsumowanie analizy wybranych wskaźników wpływu przemysłu piwowarskiego na polską gospodarkę i otoczenie”, opracowanego przez firmę Deloitte. Branża ma potencjał do dalszego wspierania polskiej gospodarki, jednak pamiętajmy, że sama mierzy się z licznymi trudnościami, jak ogromny wzrost akcyzy i wszystkich kosztów produkcji: surowców, opakowań, paliw, energii i innych. Aby uniknąć negatywnych konsekwencji spadku rynku, piwo potrzebuje spokoju regulacyjnego – mówi Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie
Czytaj więcejWyniki najnowszych badań konsumenckich wykonanych przez renomowaną firmę SWReseach w grudniu 2021 r. potwierdzają, że polscy konsumenci widzą potrzebę włączenia puszek po napojach do przyszłego systemu depozytowo-kaucyjnego.
Czytaj więcejZaledwie kilka dni po przyjęciu ustawy podnoszącej akcyzę od piwa o 10% od nowego roku oraz o kolejne 28% na przestrzeni następnych 5 lat, Sejm rozpoczął prace nad kolejnym projektem, w którym rząd zmienia zasady naliczania akcyzy od piw smakowych, dosładzanych. Skutkiem będzie znaczny wzrost obciążeń dla branży piwowarskiej, która mierzy się ze znaczącym spadkiem rynku, rosnącymi kosztami i utrudnieniami spowodowanymi przez pandemię.
Czytaj więcejPlanowane na kolejne lata podwyżki akcyzy na piwo wywołują niezadowolenie większości Polaków. Ich zdaniem podatek akcyzowy, którym obłożono ten trunek, już teraz jest stosunkowo wysoki, a motywacje władz stojące za jego zwiększeniem są nieprzekonujące. Rządzącym nie chodzi o zdrowie społeczeństwa, ale o wpływy do budżetu – twierdzi większość respondentów badania Agencji Badań Rynku i Opinii SW Research [1].
Czytaj więcejWedług danych Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (PARPA) konsumpcja piwa w Polsce w 2020 roku spadła do poziomu 93,6 litra na jednego mieszkańca i jest to najniższa wartość od 10 lat. Wolumen spożycia piwa zmniejsza się trzeci rok z rzędu a najszybciej tracącą konsumentów kategorią są piwa mocne.
Czytaj więcejBrowarnicy, nieustannie atakowani przez koncerny spirytusowe, łączą siły. Obecni na Polskim Kongresie Browarniczym w Rzeszowie przedstawiciele całej branży piwowarskiej: Bartłomiej Morzycki, w imieniu największych producentów piwa w Polsce, Andrzej Olkowski, reprezentujący browary regionalne oraz Marek Kamiński, przedstawiciel browarów rzemieślniczych, podpisali apel w obronie polskiego piwowarstwa. Liczą na wsparcie odpowiedzialnych polityków.
Czytaj więcejW trakcie Forum Ekonomicznego w Karpaczu publicznie zasugerowano, że gotowy jest projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym. Zakłada on drastyczne podniesienie akcyzy na piwo. Przedstawiciele piwowarów protestują i określają takie zachowania jako skandaliczne i nieakceptowalne.
Czytaj więcejModelowym i właściwie jedynym w Polsce przykładem praktycznego zastosowania opakowania wielokrotnego użytku przez producentów jest butelka zwrotna. Obecnie na tak szeroką, ogólnopolską skalę wykorzystywana jest wyłącznie w browarnictwie. System kaucyjny wdrożony przez firmy piwowarskie jest nieobowiązkowy, jednak jego zasięg i efektywność są nie do przecenienia. Rocznie ponad 90% butelek wraca do browarów, jest ponownie napełnianych i trafia z powrotem na rynek. Wobec bieżących wyzwań środowiskowych, butelkę zwrotną śmiało można nazwać opakowaniem przyszłości. Dzięki niej udaje się zapobiec zużyciu surowców, zmniejszyć ilość odpadów i ograniczyć emisję gazów cieplarnianych.
Czytaj więcejO rozszerzonej odpowiedzialności producentów, systemie depozytowym na butelki jednorazowe oraz o konieczności wspierania opakowań wielokrotnego użytku w rozmowie z Bartłomiejem Morzyckim, dyrektorem generalnym Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce – Browary Polskie.
Czytaj więcejZ dniem 14 czerwca, Simon Amor, kierujący Grupą Żywiec, rozpoczął dwuletnią kadencję Prezesa Zarządu Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie. Na stanowisku tym zastąpił Mieszka Musiała z Carlsberg Polska.
Czytaj więcejNa bazie danych z raportu Europe Economics: “Economic report to assess the impact of Covid-19 on the brewing sector in Europe in 2020” Przez ostatnie lata branża piwowarska nie tylko w Polsce, ale i w Europie stanowiła ważne ogniwo gospodarki. Miarami znaczenia ekonomicznego tego sektora były dochody z podatków, wielkość zatrudnienia w branży i w sektorach powiązanych oraz wartość dodana. Pandemia Covid-19 i wynikające z niej obostrzenia sprawiły, że prężnie działający sektor mocno ucierpiał. Na funkcjonowaniu branży negatywnie odbiły się przede wszystkim restrykcje dotyczące gastronomii oraz – tak istotne dla napoju kojarzonego ze spotkaniami w gronie przyjaciół i znajomych – zalecenia dystansu społecznego i odwołanie wszelkich imprez.
Czytaj więcejNiepewna sytuacja pandemiczna, liczne obostrzenia w działalności sektorów powiązanych z piwowarstwem, a także podwyżka akcyzy, zaowocowały spadkiem sprzedaży piwa w 2020 roku, zwłaszcza w segmencie alkoholowych lagerów. Równolegle piwa bezalkoholowe kolejny raz zanotowały wzrost popularności i po raz pierwszy osiągnęły wartość 1 miliarda złotych.
Czytaj więcejDoskonała opinia, jaką cieszą się piwo i browary w naszym kraju, przekłada się na imponujące notowania w skali międzynarodowej. W 2020 r. polscy respondenci wystawili rodzimemu piwu i jego producentom najwyższe oceny spośród wszystkich badanych w Europie. Polskie piwo otrzymało 85,6 punktów w 100-stopniowej skali, podczas gdy średnia europejska, wyniosła 70,9 pkt. Wynik browarów to z kolei 80,9 pkt., przy średniej 73,0 pkt. dla pozostałych państw europejskich. Sympatię konsumentów nasze piwo zaskarbiło sobie m.in. dzięki takim walorom, jak: smak, różnorodność i coraz większa oferta wariantów nisko- i bezalkoholowych.
Czytaj więcejNowym prezesem Zarządu Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie został Mieszko Musiał, który zastąpił na tym stanowisku Paula Davies’a. Zmiana podyktowana była zmianą na stanowisku prezesa zarządu Carlsberg Polska, jednego z trzech członków ZPPP – Mieszko Musiał objął tą funkcję w listopadzie br.
Czytaj więcej19 października br. organizacje skupiające producentów z różnych branż oraz handel wypracowały wspólne stanowisko w zakresie ramowych założeń systemu depozytowego w Polsce. Stanowi on niezbędne uzupełnienie przyszłego systemu Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta, konieczne - zdaniem przedsiębiorców - do osiągnięcia zakładanych w dyrektywie UE poziomów odzysku i recyklingu opakowań jednorazowego użytku.
Czytaj więcejPrzemysł piwowarski wraz z handlem detalicznym, sektorem gastronomii oraz rolnictwem tworzą swoisty ekosystem. Zatrudniają łącznie ponad 150 tys. pracowników i dostawców zaangażowanych w produkcję, dostawę i sprzedaż piwa w Polsce. Gospodarczy lockdown, restrykcje sanitarne i pogorszenie nastrojów konsumenckich postawiły wiele z tych firm w bardzo trudnym położeniu, a niekiedy na skraju przepaści. W odpowiedzi na te wyzwania eksperci z branży piwowarskiej i sektorów z nią powiązanych przygotowali tzw. piątkę dla piwa – 5 postulatów dla rządzących, które pomogą przedsiębiorcom w przetrwaniu i szybkim powrocie na ścieżkę wzrostu gospodarczego.
Czytaj więcejCo Polacy sądzą o prowadzeniu na tzw. podwójnym gazie? Jak wskazują wyniki badań zrealizowanych przez SW Research 1, częściej niż co trzeci ankietowany uważa, że społeczne przyzwolenie na jazdę po pijanemu w ostatnich latach zmniejszyło się. Aż 80 proc. badanych zadeklarowało, że nie pozwoliłoby wsiąść do samochodu osobie, która piła alkohol. To, jakie podejmują w takiej sytuacji działania, zależy od stopnia łączących ich relacji. Niemal 70 proc. Polaków schowa kluczyki, gdy za kółkiem będzie chciał usiąść nietrzeźwy rodzic lub partner, 55 proc. badanych będzie starało się odwieść od tego pomysłu własnego szefa czy sąsiada, a 50 proc. respondentów zdecyduje się na wezwanie policji, gdy będzie to obca osoba.
Czytaj więcejIzolacja społeczna, całkowite zamknięcie gastronomii oraz ograniczenia w sklepach negatywnie wpłynęły na sytuację w branży piwowarskiej. Zamknięci w domach Polacy rzadziej sięgają po piwo. Według danych członków Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego sprzedaż piwa w pierwszych tygodniach trwania epidemii (marzec 2020) była niższa o ok. 4,5-5 % w porównaniu do takiego samego okresu roku ubiegłego. To sprawia, że tradycyjnie rozpoczynający się o tej porze sezon piwny w tym roku stoi pod dużym znakiem zapytania.
Czytaj więcejPonad 12 milionów złotych – to wartość niesprzedanego piwa, które w wyniku epidemii pozostaje w zamkniętych miesiąc temu lokalach gastronomicznych i które w najbliższych tygodniach straci datę przydatności do spożycia. Firmy piwowarskie zrzeszone w Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie rozpoczęły odbiór tego piwa od tysięcy lokali gastronomicznych w całym kraju. Jest to jedna z form wsparcia dla sektora gastronomicznego jakiego udzielają polskie browary.
Czytaj więcejCoraz mniej czystego alkoholu konsumujemy pod postacią piwa, zmniejsza się zawartość procentowa alkoholu w piwie, spada sprzedaż piw alkoholowych, umacnia się pozycja piw bezalkoholowych – to najważniejsze zjawiska w branży piwowarskiej odnotowane przez badaczy firmy Nielsen w minionym roku. W ramach kategorii piw bezalkoholowych można już wyróżnić segmenty, które będą się mocno rozwijać. W najbliższym czasie piwowarzy będą się musieli zmierzyć z nowym systemem odpadowym, wynikającym z Rozszerzonej Odpowiedzialności Producentów.
Czytaj więcejBranża piwowarska to pierwszy sektor alkoholowy w Polsce, który zamieszcza na etykietach swoich produktów pełny skład i wartość kaloryczną. Wszystko za sprawą podpisanego z inicjatywy stowarzyszenia The Brewers of Europe porozumienia o dobrowolnym zobowiązaniu do podawania tych informacji na wszystkich opakowaniach piwa.
Czytaj więcejJak pokazują badania zrealizowane przez Agencję Badań Rynku i Opinii SW Research[1], Polacy są przeciwni podwyżce akcyzy na piwo. Nie wierzą również w zapewnienia rządu, iż jest ona spowodowana troską o zdrowie społeczeństwa.
Czytaj więcejPodniesienie stawki akcyzy w równej wysokości o 10% dla piwa i wyrobów spirytusowych doprowadzi do stworzenia preferencji fiskalnych i dalszego wzrostu konsumpcji wyrobów spirytusowych w Polsce.
Czytaj więcejDążenie do neutralności klimatycznej to współcześnie jedno z ważniejszych zobowiązań dla polskich przedsiębiorców. Temu zagadnieniu poświęcone było spotkanie pn. Odpowiedzialność Ekologiczna Polskiego Biznesu zorganizowane przez Pracodawców RP i Kancelarię Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej. O potrzebie skutecznych działań na rzecz ochrony środowiska naturalnego, a także o wyzwaniach klimatycznych, przed którymi stoi polski przemysł piwowarski, opowiedział Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie.
Czytaj więcejPaul Davies, stojący na czele Carlsberg Polska, rozpoczął właśnie dwuletnią kadencję prezesa Zarządu Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie. Na stanowisku tym zastąpił Igora Tikhonova z Kompanii Piwowarskiej.
Czytaj więcejW ramach III Kongresu Pracowników Branży Piwowarskiej przedstawiciele Solidarności Przemysłu Spożywczego, Związku Browary Polskie oraz Stowarzyszenia Regionalnych Browarów Polskich dyskutowali wspólnie z ekspertami na temat wyzwań, z którymi mierzą się producenci piwa. Najważniejsze z nich to: otoczenie regulacyjne i trendy konsumenckie , a także zmiany klimatyczne, którym muszą sprostać producenci z całego świata.
Czytaj więcejBlisko 80 proc. wzrost segmentu piw bezalkoholowych to dominujący trend na rynku piwa w 2018 roku. Dynamiczny rozwój kategorii piwa bezalkoholowego obserwowany jest w wielu krajach Europy od kilku lat, jednak to w Polsce tempo jej wzrostu jest największe. W perspektywie kilkuletniej możemy spodziewać się, że segment 0,0% będzie stanowił kilkanaście procent rynku piwa.
Czytaj więcejW dniach 3-4 czerwca 2019 roku, w Antwerpii odbędzie się druga edycja The Brewers of Europe Forum. Podczas wydarzenia spotykają się przedstawiciele browarów z całej Europy. Po niezwykle udanej pierwszej edycji Forum, organizatorzy przygotowali jeszcze bardziej atrakcyjny program i dłuższą listę ekspertów.
Czytaj więcejW tegorocznym wydaniu raportu Beer Statistics przeczytamy o kolejnych, udanych dwunastu miesiącach dla europejskiego browarnictwa. W 2017 roku produkcja piwa w krajach Europy osiągnęła najwyższy poziom od ostatnich ośmiu lat – przeszło 412 mln hektolitrów. Polska ze stabilną produkcją na poziomie 40,3 mln hektolitrów zajmuje 3 miejsce w europejskiej czołówce – wyprzedzają nas tylko Niemcy (93 mln hl) i Wielka Brytania (40,4 mln hl). Najszybciej rosną w Polsce piwa bezalkoholowe.
Czytaj więcejZ roczną produkcją piwa na poziomie 40 mln hektolitrów Polska stała się jednym z trzech największych producentów złotego trunku w Europie. Warzeniem piwa zajmuje się dzisiaj ponad 210 browarów zlokalizowanych w całej Polsce, z których 22 największe produkują piwo w 12 województwach. Wszystkie te podmioty działają stymulująco na gospodarkę – zarówno w ujęciu ogólnokrajowym, jak i budowania kapitału regionalnego.
Czytaj więcejZwiązek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie i Polska Agencja Inwestycji i Handlu prezentują znak promujący polskie marki piwa: „Proudly made in Poland”. Browary będą wyróżniać nim piwo wysyłane i sprzedawane zagranicą. Obecnie polskie piwo trafia do ponad 80 krajów świata. Znak ma podkreślać najwyższą jakość piwa warzonego w naszym kraju.
Czytaj więcej„Solidarność” Przemysłu Spożywczego rozpoczyna działania edukacyjne w ramach programu W RODZINIE SIŁA! To akcja mająca wspierać rodziców w ochronie niepełnoletnich przed dostępem do alkoholu i przedwczesną inicjacją alkoholową. Organizatorzy zachęcają dorosłych do dawania dobrego przykładu odpowiedzialnych zachowań wobec alkoholu. W tym celu stworzyli Dekalog Odpowiedzialnego Rodzica – zbiór zasad pomagających uniknąć zagrożeń wynikających z nieodpowiedzialnego picia napojów z procentami. Program został objęty honorowym patronatem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Czytaj więcejZnaki „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu”, „Alkohol. Tylko dla pełnoletnich” i „W ciąży nie piję alkoholu” są bardziej widoczne i lepiej rozpoznawalne przez społeczeństwo niż obowiązkowe ostrzeżenia zdrowotne. Jak wynika z badań, spontaniczna świadomość znaku „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu” wśród respondentów wynosi aż 44 proc., a 17 proc. identyfikuje znak „W ciąży nie piję alkoholu”.[i] Dla porównania, jedynie 4 proc. badanych spontanicznie wymienia obowiązkowe ostrzeżenie dotyczące szkodliwości alkoholu dla kobiet w ciąży i zagrożenia dla kierowców. 13 proc. Polaków spotkało się ze znakiem „Alkohol. Tylko dla pełnoletnich”, podczas gdy nikt nie kojarzy obowiązkowego ostrzeżenia przed sprzedażą alkoholu niepełnoletnim.
Czytaj więcejW trakcie II Kongresu Pracowników Branży Piwowarskiej, który odbył się 7 czerwca w Warszawie, Mirosław Nowicki, Przewodniczący Sekretariatu Przemysłu Spożywczego NSZZ „Solidarność” ogłosił realizację programu „W rodzinie siła!”. Jego celem jest edukacja członków Związku oraz ich rodzin na temat odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu, doradzenie rodzinom w jaki sposób chronić nieletnich i przeciwdziałać ich przedwczesnej inicjacji alkoholowej.
Czytaj więcej19,4 mld złotych to wielkość wkładu branży piwowarskiej w gospodarkę narodową, czyli tzw. wartość dodana. Tyle według analiz przedstawionych w raporcie Deloitte Polska przemysł piwowarski wniósł do polskiego PKB w 2017 roku. Ubiegły rok to również blisko 10 tysięcy osób zatrudnionych bezpośrednio w branży, a biorąc pod uwagę zatrudnienie pośrednie, to łącznie 157,5 tys. miejsc pracy. Dla utrzymania wartości dodanej na takim poziomie i zachowania miejsc pracy w sektorze potrzebne jest stabilne i przewidywalne otoczenie regulacyjne.
Czytaj więcejNie minął tydzień od wejścia w życie zmian w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, a rząd już podejmuje następne kroki uderzające w branżę alkoholową forsując zakaz reklamy piwa. Tymczasem ponad połowa społeczeństwa (59 proc.) jest przeciwna kolejnym restrykcjom i uważa, że nie przyczynią się one do rozwiązania problemów związanych z alkoholem – tak wynika z ogólnopolskiego badania przeprowadzonego przez Kantar Public.
Czytaj więcejZ danych Centrum Monitorowania Rynku wynika, że aż 7 z 10 wódek kupowanych w małym sklepie to tzw. „małpki”, czyli butelki o pojemności nie przekraczającej 200 ml. Mała wódka może wydawać się niepozorna, jednak jej konsumenci mogą mieć całkiem duży problem z alkoholem. Przeprowadzone przez CBOS badania pokazują bowiem, że konsumpcja napojów spirytusowych dużo częściej wiąże się ze zjawiskiem picia ryzykownego i szkodliwego niż konsumpcja niskoprocentowych trunków.
Czytaj więcejMinisterstwo Zdrowia chce walczyć z nadmiernym spożyciem alkoholu poprzez ograniczenie reklamy i sprzedaży piwa. Według ekspertów nie zmniejszy to konsumpcji alkoholu, wręcz przeciwnie – może sprawić, że Polacy znów chętniej zaczną sięgać po trunki wysokoprocentowe. Głównym skutkiem proponowanych przez resort zdrowia zmian będzie pogorszenie warunków działalności gospodarczej branży piwowarskiej oraz branż z nią powiązanych.
Czytaj więcejZdecydowana większość chmielu wykorzystywanego przez największe polskie browary do warzenia piwa pochodzi z krajowych plantacji. Producenci piwa zrzeszeni w Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie szacują, że rocznie wykorzystują ponad 200 tys. ton surowców pochodzących od lokalnych dostawców, przeznaczając na ich zakup około 380 mln zł. Według danych The Brewers of Europe uprawa chmielu i browarnych odmian zbóż zapewnia pracę 40 tysiącom polskich rolników.
Czytaj więcejJeśli piwo, to podczas kameralnych spotkań z przyjaciółmi, jeśli wino, to w rodzinnym gronie, jeśli zaś wódka, to najczęściej na imprezie – tak w świetle wyników najnowszych badań CBOS piją alkohol dorośli Polacy. Choć najpopularniejszym napojem alkoholowym w Polsce jest piwo, Polakom najczęściej zdarza się upijać wódką. Pijąc wódkę przeciętny konsument spożywa jednorazowo niemal dwa razy więcej czystego alkoholu niż pijąc piwo i prawie trzy razy więcej czystego alkoholu niż wtedy, gdy pije wino.
Czytaj więcejGdy temperatura za oknem rośnie, rośnie także apetyt Polaków na łyk czegoś orzeźwiającego. Według badania przeprowadzonego przez GfK Polonia, aż trzech na czterech (73 proc.) konsumentów napojów alkoholowych najwyżej ceni sobie orzeźwiające walory piwa. Choć polski piwosz najczęściej gasi pragnienie lagerem, coraz bardziej smakują mu piwa o niskiej zawartości alkoholu i piwa bezalkoholowe. Między wrześniem 2015 r. a sierpniem 2016 r. roku konsumenci wydali na nie blisko miliard złotych. Rządzące piwnym rynkiem trendy wyraźnie pokazują, że Polacy poszukują w piwie nie alkoholu, ale przede wszystkim smaku.
Czytaj więcej2 proc. - o tyle urósł w minionym roku rodzimy rynek piwa. Słabnie zainteresowanie piwami mocnymi, Polacy coraz częściej sięgają po piwa bezalkoholowe. Królem rynku jest nadal lager kupowany najczęściej w lokalnych sklepach, dla których piwo jest jednym z podstawowych źródeł dochodu.
Czytaj więcej2 proc. – o tyle urósł w minionym roku rodzimy rynek piwa. Słabnie zainteresowanie piwami mocnymi, Polacy coraz częściej sięgają po piwa bezalkoholowe. Królem rynku jest nadal lager kupowany najczęściej w lokalnych sklepach, dla których piwo jest jednym z podstawowych źródeł dochodu.
Czytaj więcejZ danych browarów zrzeszonych w Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie wynika, że w 2015 r. do produkcji piwa wykorzystały one niemal 228 tys. ton surowców rolniczych pochodzących z krajowych upraw. Kwota przeznaczona na ich zakup – 380 mln zł – trafiła do lokalnych dostawców chmielu i browarnych odmian zbóż. Uprawa tych dwóch surowców niezbędnych do produkcji złotego trunku daje pracę i zapewnia dochód 40 tysiącom polskich rolników
Czytaj więcejGdy debiutowały na polskim rynku kilka lat temu, stanowiły raczej ciekawe uzupełnienie portfolio producentów złotego trunku niż jego nieodłączny element. Dziś piwa niskoalkoholowe i bezalkoholowe to kategoria, która notuje dwucyfrową dynamikę wzrostu rok do roku. Według firmy badawczej Nielsen, piwa o niskiej zwartości alkoholu i piwa „zero procent” pod względem wartości sprzedaży (6,2 proc.) wyprzedziły piwa niepasteryzowane (4,8 proc.) oraz piwne specjalności (4,6 proc.). Rozwojowi kategorii sprzyja rozkwit piwnej kultury, moda na aktywny styl życia, a także trendy konsumenckie, zgodnie z którymi o wyborze piwa decyduje przede wszystkim jego smak, a nie zawartość alkoholu.
Czytaj więcejLetnie miesiące to dla producentów piwa najbardziej intensywny czas w ciągu roku, także pod względem reklamowym. Według nowego, dziewiętnastego z kolei raportu Instytutu Monitorowania Mediów, analizującego zgodność reklam piwa z Kodeksem Etyki Reklamy, między lipcem a wrześniem piwowarzy wyemitowali 144 nowe przekazy reklamowe. To więcej niż w całym pierwszym półroczu, ale o jedną czwartą mniej niż w analogicznym kwartale 2015 r. Według raportu tegoroczna letnia ofensywa reklamowa branży piwowarskiej była w stu procentach etyczna.
Czytaj więcejPonad 200 gości zgromadził Polski Kongres Browarniczy odbywający się w Warszawie w dniach 17-18 października 2016 r. Wydarzenie objęte honorowym patronatem Ministerstwa Rozwoju poświęcone było między innymi prezentacji przemian, jakich doświadczyła branża piwowarska w ciągu ostatnich 25 lat, a także nakreśleniu perspektyw i wyzwań stojących przed producentami złocistego trunku. Zwieńczeniem dwudniowego spotkania browarników, współorganizowanego przez Browary Regionalne Jakubiak, Stowarzyszenie Regionalnych Browarów Polskich i Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie, była uroczysta gala połączona z wręczeniem nagród Piwne Pozytywy oraz ogłoszeniem wyników profesjonalnego konkursu piw Good Beer 2016.
Czytaj więcejPonad 100 naukowców i technologów piwowarstwa z całego świata od wczoraj obraduje we Wrocławiu w ramach tegorocznego Sympozjum organizowanego przez Europejską Konwencję Piwa. Tematem odbywającego się po raz pierwszy w Polsce wydarzenia są nowoczesne technologie w produkcji brzeczki.
Czytaj więcejSympozja to – obok kongresów EBC – największe i najważniejsze wydarzenia w kalendarium spotkań piwowarów. Organizowane co dwa lata licznie gromadzą przedstawicieli świata nauki oraz specjalistów związanych z branżą browarniczą. Dzięki staraniom Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie, w tym roku po raz pierwszy w blisko 70-letniej historii sympozjów EBC wydarzenie to odbędzie się w Polsce. – Fakt, że tak prestiżowe dla branży piwowarskiej wydarzenie odbywa się w naszym kraju jest dla nas dużym wyróżnieniem. Na jego zdobycie polscy browarnicy pracowali wiele lat, budując rynek, który jest obecnie trzecim największym rynkiem w Europie pod względem produkcji piwa, a także popularyzując wiedzę o piwie i promując kulturę piwną, dzięki czemu po napój z pianką sięgają coraz bardziej wyedukowani i świadomi jego wielbiciele – mówi Danuta Gut, Dyrektor Biura Zarządu Związku Browary Polskie. W tym roku na zaproszenie organizatorów Sympozjum odpowiedziało ponad 100 przedstawicieli ośrodków naukowych z 15 krajów m.in. Japonii i Urugwaju.
Czytaj więcej75 tysięcy wizytówek promujących platformę „Odpowiedzialny Sprzedawca” trafi do pracowników sklepów w ramach obchodzonego 16 września Światowego Dnia Odpowiedzialnej Konsumpcji Piwa (Global Beer Responsibility Day). Tego dnia piwowarzy na całym świecie łączą siły, by promować odpowiedzialną sprzedaż i konsumpcję piwa. W inicjatywę włączyły się również największe polskie browary zrzeszone w Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie.
Czytaj więcejDwa Stadiony Narodowe albo osiem regionalnych portów lotniczych można wybudować ze środków, które co roku wpływają do budżetu z akcyzy od piwa. Rocznie jest to około 3,5 mld złotych. Akcyza stanowi tylko jedną trzecią wpływów budżetowych, jakie generuje polskie piwo. Z opublikowanego przez The Brewers of Europe raportu The Contribution made by Beer to the European Economy wynika, że budżet państwa zyskuje dzięki piwu łącznie blisko 10 mld złotych rocznie. Warzenie, dystrybucja i sprzedaż piwa napędzają krajową gospodarkę - oprócz wpływów budżetowych branża generuje 205 tys. miejsc pracy, a także buduje wartość eksportu polskich napojów alkoholowych, których piwo jest liderem.
Czytaj więcejPrzypadający na przełom wiosny i lata start sezonu piwnego to czas, w którym oprócz apetytu konsumentów na złocisty trunek rośnie aktywność reklamowa piwowarów. W drugim kwartale br. producenci piwa zrzeszeni w Związku Browary Polskie wyemitowali 80 nowych reklam. To o jedną trzecią więcej niż w pierwszych trzech miesiącach 2016 r., ale o połowę mniej niż w analogicznym okresie 2015 r. Według analiz Instytutu Monitorowania Mediów, wszystkie przekazy reklamowe wyemitowane między 1 kwietnia a 30 czerwca były zgodne z wytycznymi Kodeksu Etyki Reklamy.
Czytaj więcejWyniki najnowszego badania CBOS jednoznacznie pokazują, że to dorośli pomagają nastolatkom zdobyć pierwszy w życiu alkohol. W ręce młodzieży trafia on najczęściej za pośrednictwem pełnoletnich znajomych, którzy zgadzają się kupić niepełnoletniemu napój procentowy albo z pomocą domowników, którzy częstują młodego człowieka kieliszkiem „czegoś mocniejszego” np. podczas rodzinnej uroczystości. Z badania wynika również, że to rodzice, a w dalszej kolejności przyjaciele, mają największy wpływ na decyzje nastolatka związane z alkoholem, zaś sam fakt sięgania po napoje alkoholowe przed ukończeniem 18 r.ż. jest wyraźnie skorelowany ze stylem życia rodziców i stosunkiem do alkoholu obowiązującym w domu rodzinnym.
Czytaj więcejWyniki najnowszego badania CBOS jednoznacznie pokazują, że to dorośli pomagają nastolatkom zdobyć pierwszy w życiu alkohol. W ręce młodzieży trafia on najczęściej za pośrednictwem pełnoletnich znajomych, którzy zgadzają się kupić niepełnoletniemu napój procentowy albo z pomocą domowników, którzy częstują młodego człowieka kieliszkiem „czegoś mocniejszego” np. podczas rodzinnej uroczystości. Z badania wynika również, że to rodzice, a w dalszej kolejności przyjaciele, mają największy wpływ na decyzje nastolatka związane z alkoholem, zaś sam fakt sięgania po napoje alkoholowe przed ukończeniem 18 r.ż. jest wyraźnie skorelowany ze stylem życia rodziców i stosunkiem do alkoholu obowiązującym w domu rodzinnym.
Czytaj więcejJuż we wrześniu Wrocław na kilka dni stanie się miejscem wymiany wiedzy i doświadczeń naukowców i technologów piwowarstwa z całej Europy. Między 18 a 20 września stolica Dolnego Śląska będzie bowiem gościć uczestników tegorocznego Sympozjum organizowanego przez Europejską Konwencję Piwa. Tematem odbywającego się po raz pierwszy w Polsce wydarzenia będą nowoczesne technologie w produkcji brzeczki.
Czytaj więcejW pierwszym kwartale 2016 r. producenci piwa wyemitowali 60 nowych reklam - o połowę mniej niż w ostatnich trzech miesiącach roku 2015. Wraz z mniejszą aktywnością reklamową nie odnotowano uszczerbku na jakości przekazów emitowanych przez piwowarów. Jak informuje Instytut Monitorowania Mediów, wszystkie reklamy piwa, które pojawiły się w mediach między 1 stycznia a 31 marca tego roku, były zgodne z zasadami Kodeksu Etyki Reklamy.
Czytaj więcejWpływ alkoholu na rozwój młodego człowieka, prawne konsekwencje sprzedaży alkoholu osobie niepełnoletniej czy asertywność w kontakcie z nastoletnim klientem to tylko część zagadnień, które poznają użytkownicy bezpłatnej internetowej platformy edukacyjnej „Odpowiedzialny Sprzedawca”. Dotychczas ze e-learningowego szkolenia, umożliwiającego poszerzenie wiedzy i podniesienie kompetencji w zakresie obsługi niepełnoletnich klientów, skorzystało prawie 9 tysięcy pracowników polskich sklepów.
Czytaj więcejNawet kilkadziesiąt milionów złotych rocznie może kosztować branżę piwowarską planowana przez Ministerstwo Środowiska zmiana prawa wodnego, która wprowadza dużo wyższe niż dotychczas stawki poboru i odprowadzania wody. Piwowarzy przewidują, że wynikający z tej podwyżki wzrost kosztów produkcji może odbić się negatywnie nie tylko na kondycji branży, ale także sektorów gospodarki z nią powiązanych, w których piwo generuje istotną wartość i tworzy łącznie blisko 200 tysięcy miejsc pracy.
Czytaj więcejOkoło 85 proc. całkowitej konsumpcji piwa (blisko 32 mln hl) w Polsce przypada na piwo sprzedawane w handlu detalicznym. Jak wynika z danych firmy Nielsen, 63 proc. piwa kupowanego w handlu detalicznym trafia do koszyków klientów sklepów małoformatowych. Piwo odpowiada za jedną czwartą (25,6 proc) wartości obrotów tego rodzaju placówek, a w całym handlu detalicznym daje pracę ponad 46 tysiącom osób.
Czytaj więcejDwa surowce, dzięki którym pracę ma ponad 40 tysięcy osób – tak w dużym skrócie można przedstawić wpływ branży piwowarskiej na sektor rolny w Polsce. Tylko dzięki uprawie chmielu oraz browarnych odmian zbóż, wykorzystywanych przy warzeniu piwa, zatrudnienie w polskim rolnictwie znajduje mniej więcej tyle osób, ile liczy sobie populacja… Sopotu.
Czytaj więcejZ policyjnych statystyk wynika, że w ubiegłym roku pijani kierowcy spowodowali o 15 proc. mniej wypadków, w których poszkodowanych zostało o ponad jedną szóstą (15 proc.) mniej osób niż w roku 2014. Prowadzący pod wpływem alkoholu odpowiadali za co 17 wypadek z winy kierującego (5,8 proc.), stanowiąc mniejsze zagrożenie dla bezpieczeństwa na drodze niż kierowcy nieprzestrzegający pierwszeństwa przejazdu, niedostosowujący prędkości do panujących warunków czy zachowujący się nieprawidłowo wobec pieszych uczestników ruchu.
Czytaj więcejJak wynika z raportu Instytutu Monitorowania Mediów, ostatni kwartał 2015 r. upłynął pod znakiem najmniejszej w skali roku aktywności reklamowej browarów. Od października do grudnia piwowarzy wyemitowali łącznie 112 nowych reklam – blisko o połowę (42 proc.) mniej niż w kwartale poprzedzającym. Najnowszy raport IMM, analizujący aktywność reklamową producentów piwa, potwierdził zgodność reklam branży piwowarskiej z Kodeksem Etyki Reklamy.
Czytaj więcejW ciągu minionych dwunastu miesięcy browary sprzedały 39,8 mln hektolitrów piwa (włącznie z eksportem), to jest o 0,7% więcej niż w 2014 r. W opinii Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie krajowy rynek piwa jest już rynkiem dojrzałym i nasyconym, a jego dalszy rozwój będzie zmierzał w kierunku dywersyfikacji oferty produktowej, w odpowiedzi na rosnące wymagania konsumentów, coraz bardziej świadomych i otwartych na piwne innowacje oraz piwa o mniejszej zawartości alkoholu.
Czytaj więcejPonad 30 nowych koalicjantów i aż 1 000 000 naklejek z symbolem przekreślonych kluczyków, które trafiły w ręce kierowców w całej Polsce, to efekty niespełna sześciu miesięcy działań prowadzonych w ramach 2. edycji ogólnopolskiej akcji „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu”, realizowanej przez Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie w ścisłej współpracy z Komendą Główną Policji. Od startu kampanii w czerwcu 2014 r. swoje poparcie dla niej wyraziło łącznie ponad 80 instytucji i organizacji oraz 2 500 000 polskich kierowców, którzy oznakowali swoje auta naklejką-manifestem z hasłem inicjatywy.
Czytaj więcejWielkoformatowe murale promujące trzeźwość za kierownicą i przypominające o odpowiedzialności, jaka spoczywa na osobach kierujących pojazdami, pojawiły się w Warszawie, Poznaniu, Gdyni oraz Lublinie w ramach drugiej edycji kampanii „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu”. Akcji, prowadzonej przez Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie we współpracy z Komendą Główną Policji patronuje Ministerstwo Gospodarki. Swoje poparcie dla inicjatywy wyraziło już ponad 50 instytucji i organizacji z całej Polski.
Czytaj więcejNowy Prezes Zarządu Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce – Browary Polskie
Czytaj więcej„Odpowiedzialny Sprzedawca” – pod takim hasłem odbędzie się V edycja ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej „Pozory mylą, dowód nie”, realizowanej przez Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie we współpracy z Komendą Główną Policji. Celem tegorocznej odsłony programu jest niezmiennie edukacja sprzedawców w obszarze odpowiedzialnej sprzedaży alkoholu. Działania prowadzone będą z wykorzystaniem internetowej platformy edukacyjnej, za pomocą której organizatorzy akcji planują przeszkolić jak największą liczbę sprzedawców z całej Polski.
Czytaj więcejPo przyjęciu przez Parlament Europejski rezolucji w sprawie strategii alkoholowej Unii Europejskiej, the Brewers of Europe, podtrzymują swoje poparcie dla działań zorientowanych na redukcję negatywnych skutków wywołanych przez nadmierną i nieodpowiedzialną konsumpcję alkoholu. Eurodeputowani przyznali, że umiarkowane spożycie piwa przez zdrowe osoby dorosłe może być elementem zdrowego stylu życia. The Brewers of Europe potwierdzają to stanowisko, podkreślając jednocześnie znaczenie kampanii przeciw nadużywaniu alkoholu i konieczność promowania odpowiedzialnej konsumpcji.
Czytaj więcejTaki wniosek płynie z kompleksowego raportu ITS dotyczącego obecności alkoholu w ruchu drogowym
Czytaj więcejOd startu działań prowadzonych w ramach inicjatywy „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu” w czerwcu, do końca listopada, policjanci z całej Polski skontrolowali ponad 3 mln kierowców. W trakcie kontroli oraz innych działań prewencyjnych prowadzonych przez policję rozdanych zostało ponad 550 naklejek z hasłem inicjatywy „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu”. Od dziś trzeźwi kierowcy w całej Polsce będą mogli otrzymać naklejkę od policjantów prowadzących akcję prewencyjną w okresie przedświątecznym. Do końca roku rozdanych zostanie jeszcze 105 tysięcy naklejek.
Czytaj więcejWraz z początkiem grudnia minęło pół roku od inauguracji ogólnopolskiej inicjatywy „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu”, której celem jest zwiększenie bezpieczeństwa drogowego poprzez walkę z przyzwoleniem społecznym na jazdę pod wpływem alkoholu. Akcja, zainicjowana przez Związek Pracodawców - Browary Polskie, której patronuje między innymi Komenda Główna Policji oraz Ministerstwo Gospodarki, objęła swym zasięgiem cały kraj – docierając do niemal 1 200 000 kierowców.
Czytaj więcejJuż jutro rusza coroczna, ogólnopolska akcja „Znicz”, której inicjatorem jest Komenda Główna Policji. Policjanci w całej Polsce dbać będą o bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego, przeprowadzając kontrole trzeźwości. Każdego trzeźwego kierowcę funkcjonariusze zachęcać będą do oznakowania samochodu naklejką „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu”. Od czerwca, w ramach rutynowych kontroli trzeźwości przeprowadzanych w całym kraju, Policja przekazała kierowcom około 450 tysięcy takich naklejek.
Czytaj więcejCo roku około 1 000 dzieci rodzi się w Polsce z wadami określanymi jako Zespół FAS, spowodowanymi przez alkohol wypity przez kobiety w czasie ciąży. 9 września minął rok od inauguracji przez Związek Browary Polskie kampanii informacyjnej na rzecz edukacji całego społeczeństwa, z naciskiem na kobiety spodziewające się dziecka, w obszarze zagrożeń związanych z konsumpcją alkoholu w czasie ciąży. W ciągu roku, wspólnie z Parlamentarną Grupą Kobiet, środowiskiem medycznym i organizacjami pozarządowymi, zwiększono rozpoznawalność hasła „W ciąży nie piję alkoholu”.
Czytaj więcejDo 15 października br. można zgłaszać kandydatury do nagrody Partner Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. To prestiżowe wyróżnienie jest okazją do uhonorowania osób i instytucji, które wniosły trwały wkład w rozwój i propagowanie bezpieczeństwa drogowego, a także podziękowania za podejmowane działania i udzielone wsparcie dla kampanii promujących bezpieczeństwo drogowe.
Czytaj więcejZe statystyk Policji wynika, że przez miesiąc trwania kampanii, tj. od 9 czerwca do 9 lipca, przeprowadzono łącznie 505 539 kontroli drogowych, w trakcie których rozdawanych było 440 tys. naklejek. W inicjatywę angażuje się coraz więcej podmiotów, które chcąc zamanifestować hasło „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu” pomagają w dystrybucji naklejek.
Czytaj więcejBadania Instytutu Transportu Samochodowego ITS oraz dane statystyczne Policji wskazują, że w latach 2000-2012 liczba wypadków spowodowanych przez nietrzeźwych kierowców spadła o ponad połowę (55,4%). Szeroka koalicja firm i instytucji, działających na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego, zamierza wykorzystać wzrost świadomości społeczeństwa, aktywizując Polaków do poparcia hasła „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu” i umieszczenia nalepki z takim napisem na tylnej szybie samochodu.
Czytaj więcejInstytut Monitorowania Mediów po raz dziewiąty przeanalizował zgodność reklam piwa z Kodeksem Etyki Reklamy. Analizie poddanych zostało 274 nowych przekazów reklamowych piwa wyemitowanych w trzech pierwszych miesiącach roku, okresie bezpośrednio poprzedzającym sezon piwny. Wobec żadnej z reklam nie zgłoszono zastrzeżeń etycznych.
Czytaj więcejW ciągu czterech kwartałów 2013 roku polscy piwowarzy sprzedali na rynku krajowym prawie 37 mln hl piwa, co dla branży piwowarskiej oznacza 2,2% spadek w stosunku do rekordowego pod względem sprzedaży roku 2012. Związek Pracodawców - Browary Polskie, prognozuje, że w 2014 roku sprzedaż ustabilizuje się na obecnym poziomie, nie wykluczając jednocześnie niewielkiej, 1% poprawy wyników.
Czytaj więcejOrganizacje reprezentujące przemysł piwowarski w Polsce z ogromnym oburzeniem i zaniepokojeniem obserwują promocję gry NekNomination na portalach społecznościowych. Działania tego typu nie tylko są nieetyczne, niemoralne, ale w istocie promują zachowania niebezpieczne dla zdrowia i życia ich uczestników.
Czytaj więcejIV kwartał upłynął pod znakiem najmniejszej - w skali roku - aktywności reklamowej browarów – wynika z raportu przygotowanego przez Instytut Monitorowania Mediów. W miesiącach październik – grudzień polscy piwowarzy wyemitowali łącznie 244 nowe reklamy - niemal o połowę mniej niż w kwartale poprzedzającym. Raport analizujący aktywność reklamową producentów piwa został przygotowany przez IMM po raz ósmy. Jego celem jest analiza zgodności reklam branży piwowarskiej z Kodeksem Etyki Reklamy.
Czytaj więcejLaureatem III edycji międzynarodowego konkursu fotograficznego Faces of Brewing został Polak, autor zdjęcia „Social Lubricant”. Wręczenie nagrody oraz prezentacja wyróżnionego zdjęcia odbyło się 4 grudnia podczas gali Beer Serves Europe – wydarzenia europejskiej branży piwowarskiej organizowanego cyklicznie w Brukseli. Oficjalny patron konkursu, polskie browary zrzeszone w Związku Browary Polskie, ufundowały dodatkową nagrodę dla najlepszego zdjęcia nadesłanego z Polski.
Czytaj więcej28 listopada, na briefingu prasowym w Warszawie, ogłoszony został raport Ernst & Young analizujący kondycję europejskiej oraz polskiej branży hotelarsko-gastronomicznej. Raport, przygotowany na zlecenie The Brewers of Europe (Europejskiego Stowarzyszenia Browarów) oraz stowarzyszenia HOTREC (Europejskiego Stowarzyszenia Restauracji, Hoteli i Kawiarni), zawiera statystyki zebrane za okres 2000-2010. Dane dowodzą znaczenia sektora HORECA zarówno dla europejskiej, jak i polskiej gospodarki. Inicjatorem publikacji raportu na rynku polskim jest Związek Browary Polskie, reprezentujący trzech największych producentów piwa w Polsce, odpowiadających za 85% rynku.
Czytaj więcejBruksela, 12 listopada 2013: w liście otwartym opublikowanym w Parliament Magazine Pierre-Olivier Bergeron, Sekretarz Generalny The Brewers tłumaczy, że radzenie sobie z problematyką nadużywania alkoholu wymaga dialogu, partnerstwa i przede wszystkim działania.
Czytaj więcej69 marek piwa, 12 stylów piwnych, grono ekspertów oraz znakomitych osobistości w jednym miejscu – gala Piwnych Pozytywów 2013 za nami. Pomysłodawca wydarzenia – Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie, skupiający liderów rynku – Carlsberg Polska, Grupę Żywiec, Kompanię Piwowarską w ten sposób prezentuje bogactwo kultury złotego trunku!
Czytaj więcejGuillaume Duverdier obejmie stanowisko Dyrektora Zarządzającego, a następnie, w wyniku uchwały Rady Nadzorczej, zostanie powołany na stanowisko Prezesa Zarządu Grupy Żywiec S.A., zastępując w tej roli Xaviera Belison. Duvardier przeniesie się do Polski z Egiptu, gdzie obecnie sprawuje funkcję prezesa Al Ahram Beverages Company w Egipcie, związanej z Grupą HEINEKEN. Guillaume rozpocznie swoje urzędowanie jako Dyrektor Zarządzający 11 listopada.
Czytaj więcejStatystyczny Polak wypija rocznie ponad 90 litrów piwa, co pozycjonuje nasz kraj w europejskiej czołówce pod względem spożycia tego napoju. Mimo wysokiej pozycji Polski w tej klasyfikacji, model konsumpcji piwa w naszym kraju znacznie się różni od takich piwnych potęg jak Niemcy, Czechy czy Belgia, w których ważną rolę odgrywają bary i puby. W celu popularyzacji konsumpcji piwa poza domem polska branża piwowarska podejmuje działania mające na celu poprawę jakości usług świadczonych w lokalach gastronomicznych.
Czytaj więcejOd września 2013 r. na opakowania piw produkowanych przez browary zrzeszone w Związku Browary Polskie zostanie wprowadzony znak „W ciąży nie piję alkoholu”. Projekt jest elementem działań edukacyjnych branży piwowarskiej ukierunkowanych na odpowiedzialną konsumpcję alkoholu, a także wyrazem świadomości problemu, jakim jest spożywanie alkoholu w czasie ciąży. Inicjatywa zakomunikowana została 9 września podczas briefingu prasowego, zorganizowanego z okazji Światowego Dnia FAS (Alkoholowy Zespół Płodowy). Wydarzenie objęła patronatem Parlamentarna Grupa Kobiet.
Czytaj więcejW drugim kwartale 2013 roku branża piwowarska wyemitowała łącznie 455 nowych przekazów reklamowych. Pomimo częstszej obecności w mediach branża utrzymuje wysoki poziom przygotowywanych komunikatów - żadna z reklam piwa wyemitowanych w okresie 1 kwietnia – 30 czerwca nie naruszyła zasad Kodeksu Etyki Reklamy.
Czytaj więcej25 lipca - w Dniu Bezpiecznego Kierowcy - została zainaugurowana wakacyjna akcja „Stop! Drogowy absurd”. Projekt, będący wspólną inicjatywą poseł Beaty Bublewicz i internetowej społeczności odpowiedzialnych kierowców Klubu DRIvera, ma na celu wskazanie na polskich drogach miejsc szczególnie niebezpiecznych na drogowej mapie Polski, które wymagają zmiany oznakowania lub wprowadzenia innych elementów infrastruktury.
Czytaj więcejOgólnopolski program edukacyjny „Pozory mylą, dowód nie” jako jedna z dwóch polskich kampanii został zaliczony do najciekawszych i najbardziej efektywnych światowych inicjatyw społecznych. Wyboru dokonało jury złożone z czołowych specjalistów w zakresie kampanii społecznych w USA, działające w ramach międzynarodowego projektu Creative for Good. Wszystkie wyróżnione kampanie ogłoszone zostaną 21 czerwca podczas uroczystości Cannes Lions.
Czytaj więcejTomasz Bławat, szef Carlsberga w Polsce, został nowym prezesem Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie. Nowy prezes branżowej reprezentacji piwowarów ma wieloletnie doświadczenie na stanowiskach menedżerskich, w tym w branży FMCG. Od lat jest zawodowo związany z rynkiem piwa w Polsce i Europie.
Czytaj więcejW pierwszym kwartale 2013 roku branża piwowarska wyemitowała łącznie 265 nowych reklam piwa. Żaden z przekazów reklamowych, których emisja przypadła na okres poprzedzający sezon największej sprzedaży piwa, nie naruszał zasad Kodeksu Etyki Reklamy.
Czytaj więcejSiódma edycja Rankingu Odpowiedzialnych Firm przyniosła Kompanii Piwowarskiej kolejne wyróżnienia na polu CSR. Firma bierze udział w ROF od początku jego istnienia – w tym roku zajęła 2. miejsce w klasyfikacji generalnej i została liderem kategorii branżowej.
Czytaj więcejPerspektywy dla branży piwowarskiej w 2013 r.
Czytaj więcej28 stycznia ferie zimowe rozpoczęła młodzież szkolna w 4 województwach, w tym w województwie mazowieckim. Niezależnie od tego, czy dziecko spędzi ten okres na obozie zimowym, czy zostanie w domu, narażone jest na wiele niebezpieczeństw wynikających z faktu ograniczonej kontroli dorosłych. Jednym z takich zagrożeń jest wczesna inicjacja alkoholowa dorastającej młodzieży. Organizatorzy ogólnopolskiej kampanii „Pozory mylą, dowód nie” Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie i Komenda Główna Policji podkreślają, że to, czy i kiedy dojdzie do pierwszego kontaktu osoby niepełnoletniej z alkoholem, w znacznej mierze zależy od rodziców.
Czytaj więcejWybrano 10 gmin najbardziej zaangażowanych w ograniczenie sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim w swoim regionie. Liderzy dobrych praktyk zostali uhonorowani tytułem Odpowiedzialnej Gminy 2012 na spotkaniu w Ministerstwie Gospodarki 24 stycznia.
Czytaj więcej10 gmin najbardziej zaangażowanych w ograniczenie sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim zostanie uhonorowanych tytułem Odpowiedzialnej Gminy 2012 na spotkaniu w Ministerstwie Gospodarki. Samorządy zostały wybrane na podstawie sprawozdań z działań profilaktycznych i edukacyjnych, zrealizowanych w swym regionie w ramach kampanii „Pozory mylą, dowód nie”, organizowanej przez Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie i Komendę Główną Policji.
Czytaj więcejZakończyły się działania w ramach ogólnopolskiej kampanii „Pozory mylą, dowód nie”. Akcja, ukierunkowana na ograniczenie sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim, trwała od lipca do połowy grudnia. Działania edukacyjne objęły blisko 500 samorządów w całej Polsce, co stanowi podwojenie wyniku z ubiegłorocznej edycji programu.
Czytaj więcejZ badań przeprowadzonych przez Wydawnictwo Librus wynika, że 16% rodziców w ogóle nie rozmawia ze swoimi dziećmi na temat zagrożeń związanych z wczesną inicjacją alkoholową. Najczęściej podawanym powodem takiego stanu rzeczy jest wiara rodziców w rozsądek dziecka. Czy aby słuszna? Organizatorzy kampanii edukacyjnej „Pozory mylą, dowód nie” mówią, że niekoniecznie.
Czytaj więcejWybrano 10 gmin najbardziej zaangażowanych w walkę ze sprzedażą alkoholu osobom niepełnoletnim. Samorządy zostały wyróżnione na podstawie sprawozdań z działań edukacyjnych, zrealizowanych na swoim terenie w ramach ogólnopolskiej kampanii „Pozory mylą, dowód nie”. Kampania, organizowana od 2009 roku przez Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego i Komendę Główną Policji, od lipca zaktywizowała wokół problemu wczesnej inicjacji alkoholowej blisko 500 gmin z całej Polski.
Czytaj więcejJesienią 2012 r. polscy piwowarzy wyemitowali prawie o połowę mniej nowych reklam niż w okresie letnim. Po mistrzostwach Euro 2012 piwna ofensywa marketingowa przeniosła się do sieci, głównie kosztem prasy i radia. Pomimo tych przetasowań nie odnotowano uszczerbku na jakości: piwo promuje się wciąż zgodnie z zasadami Kodeksu Etyki Reklamy.
Czytaj więcejPo pierwszym półroczu 2012 roku, branża piwowarska odnotowała 7 proc. wzrost sprzedaży w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Najlepszymi miesiącami tego roku okazały się maj i lipiec.
Czytaj więcejAż 582 nowe reklamy piwa wyemitowano w II kwartale 2012 r., poprzedzającym mistrzostwa Euro 2012. Żadna z nich nie naruszała zasad Kodeksu Etyki Reklamy – podkreślają przedstawiciele branży.
Czytaj więcej„Pozory mylą, dowód nie" – to hasło ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej, której celem jest ograniczanie spożycia alkoholu przez nieletnich. Kampania organizowana jest już po raz 4 przez Komendę Główną Policji oraz Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie. Do tegorocznej edycji dołączyło również Ministerstwo Sprawiedliwości, obejmując kampanię honorowym patronatem.
Czytaj więcej„Pozory mylą, dowód nie" – pod takim hasłem Komenda Główna Policji i Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce – Browary Polskie od 2009 r. realizują ogólnopolską kampanię edukacyjną, której celem jest ograniczenie sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim oraz przeciwdziałanie spożyciu alkoholu w tej grupie wiekowej.
Czytaj więcejPolskie browary będą wykorzystywać chmiel pochodzący wyłącznie od polskich plantatorów. Browary będą zawierały nowe kontrakty na dostawy chmielu wyłącznie z polskimi plantatorami tego surowca. Plantatorzy muszą się jednak uzbroić w cierpliwość, aby dobiegły końca wieloletnie kontrakty międzynarodowe, które browary zawarły kilka lat temu. Kluczową rolę w mediacji między plantatorami chmielu, przetwórcami a browarami odegrał Minister Rolnictwa.
Czytaj więcejKomisja Europejska przyjęła pierwsze wspólne ponadnarodowe zobowiązanie do realizacji działań prospołecznych i edukacyjnych, złożone przez przedstawicieli 3500 producentów piwa z całej Europy. Zobowiązanie jest zgodne ze strategią Unii Europejskiej, ma charakter dobrowolny
Czytaj więcejTrwają ostatnie tygodnie ferii. W poniedziałek zimową przerwę od zajęć rozpoczęło kilkadziesiąt tysięcy uczniów z pięciu ostatnich województw. Część z nich spędzi ją w domowym zaciszu, inni pojadą na różnego typu obozy i wycieczki. Niezależnie od pomysłu na czas wolny, obie grupy są niemal jednakowo narażone na pokusy, jakie niesie chwilowe wyrwanie się spod wychowawczej kontroli. Tej zimy przedwczesną inicjację alkoholową przejdą kolejne tysiące nastolatków. Polskie prawo mówi wyraźnie: alkohol tylko dla pełnoletnich. Producenci piwa dodają: rozmawiajmy o nim z dziećmi.
Czytaj więcejOpublikowany przez The Brewers of Europe i Ernst & Young raport "The Contribution Made by Beer to European Economy" podsumowuje kondycję polskiej i europejskiej branży piwowarskiej w 2010 roku.
Czytaj więcejŻadna z 378 reklam piwa wyemitowanych w III kwartale 2011 r. nie naruszała zasad Kodeksu Etyki Reklamy.
Czytaj więcejDo końca 2010 roku Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy rozpatrzył 2641 skarg złożonych przez konsumentów, przedsiębiorców, organy administracji publicznej oraz organizacje pozarządowe.
Czytaj więcej20 września br. w Brukseli odbyło się 6 Sympozjum „Piwo i Zdrowie” w czasie którego czołowi europejscy naukowcy i eksperci pokazywali, iż umiarkowane spożywanie piwa przez osoby dorosłe może być elementem zdrowego stylu życia.
Czytaj więcejTa myśl Platona to jedna z dewiz European Beer Consumers Union - organizacji miłośników i koneserów złocistego napoju, zrzeszającej organizacje narodowe z 13 krajów Europy. Jej Manifest na lata 2009-2014 przedstawiamy tutaj.
Czytaj więcejPrawie 280 gmin z całej Polski bierze udział w kolejnej edycji kampanii edukacyjnej „Pozory mylą, dowód nie”. Kampania organizowana jest po raz trzeci przez Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie oraz Komendę Główną Policji, pod patronatem Ministerstwa Sprawiedliwości.
Czytaj więcejZwiązek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie - organizacja, zrzeszająca największe browary w Polsce – ustalił nowe zasady stosowania znaków odpowiedzialnościowych.
Czytaj więcejJak smakować piwo, od słodu do piwa czy analiza sensoryczna piwa - takie m.in. zagadnienia poznawać będą słuchacze nowego kierunku studiów podyplomowych. - Menedżer Technologii Smaku – otwartego w lutym na Politechnice Łódzkiej.
Czytaj więcejPo słabym 2009 roku, branża piwowarska zamknie 2010 rok również na minusie. Spadek sprzedaży na rynku krajowym za I półrocze wyniósł 3,74 proc.Jeśli porównać I półrocze 2010 z analogicznym okresem ubiegłego roku, spadek sprzedaży na rynku piwowarskim wyniósł blisko 4 procent.
Czytaj więcej16 września br. Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych wystosowała komunikat na temat wyników kontroli jakości piwa przeprowadzonej w 27 podmiotach. W mediach pojawiło się szereg publikacji, które zawierały nierzetelne dane, wynikające z nadinterpretacji lub błędnej interpretacji raportu z kontroli Inspekcji. Wymagają one komentarza branży piwowarskiej w trosce o rzetelność informacji przekazywanych opinii publicznej.
Czytaj więcejW 2007 roku The Brewers of Europe złożyło na Europejskim Forum ds. Alkoholu i Zdrowia ogólnoeuropejską deklarację, w której zobowiązano się zwiększyć standardy reklamy piwa w Unii Europejskiej. W celu analizy i oceny działań branży w obszarze samoregulacji, europejskie stowarzyszenie The Brewers of Europe wspólnie z European Advertising Standards Alliance (EASA) oraz Światową Federacją Reklamodawców opublikowało raport „Odpowiedzialna reklama piwa poprzez samoregulację", podsumowujący samoregulację branży w okresie 2007 – 2010.
Czytaj więcejWedług ostatnich badań PBS DGA przeprowadzonych metodą Tajemniczy Klient 53 proc. sprzedawców sprzedało alkohol osobom wyglądającym na niepełnoletnie. Tę liczbę od lat starają się zmniejszyć Komenda Główna Policji i Związek Browary Polskie, a od roku robią to wspólnie prowadząc kampanię „Pozory mylą, dowód nie”. 27 lipca 2010 roku rusza kolejna edycja kampanii ze wsparciem nowych, niestandardowych środków przekazu, które mają na celu uczulić sprzedawców i świadków sprzedaży na ten problem.
Czytaj więcejW 2007 roku The Brewers of Europe złożyło na Europejskim Forum ds. Alkoholu i Zdrowia ogólnoeuropejską deklarację, w której zobowiązano się zwiększyć standardy reklamy piwa w Unii Europejskiej. W celu analizy i oceny działań branży w obszarze samoregulacji, europejskie stowarzyszenie The Brewers of Europe wspólnie z European Advertising Standards Alliance (EASA) oraz Światową Federacją Reklamodawców opublikowało raport „Odpowiedzialna reklama piwa poprzez samoregulację", podsumowujący samoregulację branży w okresie 2007 – 2010.
Czytaj więcejChristopher Barrow objął stanowisko Prezesa Zarządu Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce – Browary Polskie, którym będzie przez najbliższe dwa lata. Nowy Prezes ZPPP pełni również funkcję przedstawiciela Związku w najwyższych władzach organizacji europejskiej The Brewers of Europe oraz Prezesa Zarządu Grupy Żywiec S.A.
Czytaj więcejFundacja KRZYŚ oraz Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie wspólnie z partnerami zorganizują V. edycję kampanii „Europejska Noc Bez Wypadku”.
Czytaj więcejW październiku Maciej Rybicki objął stanowisko prezesa zarządu Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce – Browary Polskie.
Czytaj więcejPierwsza połowa roku przyniosła wzrost sprzedaży na rynku piwa na poziomie ponad 3%, a do budżetu tylko z tytułu akcyzy wpłynęło ponad 1,4 miliarda złotych.
Czytaj więcej4 czerwca 2008 r. Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego został przyjęty w poczet członków Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy.
Czytaj więcejW ostatni weekend sierpnia zakończyła się kampania edukacyjna "Prowadzący - niepijący" realizowana na Pomorzu przez Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce - Browary Polskie. Animacje były prowadzone w gdańskich i sopockich lokalach, a wzięło w nich udział 5 500 osób.
Czytaj więcejZ badań przeprowadzonych przez niezależny ośrodek badawczy TNS OBOP na temat postaw Polaków wobec sprzedaży alkoholu nieletnim wynika, że 96 proc. ankietowanych uważa sprzedaż alkoholu osobom nieletnim za negatywne zjawisko. Jednocześnie 82 proc. badanych dostrzega, że niepełnoletnia młodzież w Polsce ma łatwy dostęp do alkoholu. Wychodząc na przeciw temu problemowi społecznemu Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego rozpoczął kolejną edycję kampanii "Alkohol - Nieletnim dostęp wzbroniony!”
Czytaj więcejW ramach kampanii edukacyjnej "Prowadzący - niepijący" wystartował internetowy klub odpowiedzialnych kierowców - klubdrivera.pl. Zasada DRIvera to zero tolerancji dla jazdy po alkoholu. Każdy uczestnik Klubu bierze udział w specjalnych konkursach z wiedzy nt. bezpieczeństwa ruchu drogowego, ma również dostęp do interaktywnych narzędzi: gier i symulatora.
Czytaj więcej